© Cabello 2019.
1969
Midden in de tijd vol “Peace” en bloemen, The Beatles hadden net hun concert gegeven op het dak
van de Apple Studio’s in Londen, opende Liky Severius-van de Meerendonk, na een tijd
als vertegenwoordigster in pruiken en haarstukjes, haar eigen pruikenwinkeltje in
Roermond. Halverwege de Schuitenberg op nummer 35, de oude muziekwinkel van
Versteegen. Een herhaling van de pruikentijd diende zich aan, Dames wilden uitgaan en
aparte kapsels dragen, zonder hun eigen haar te hoeven kleuren of anderzijds. Een
pruik maakte dat mogelijk. ‘s Avonds hip in de disco en ‘s
morgens weer netjes op het werk. Neem daarbij de komst van
nieuwe synthetische vezels die al een veel natuurlijker aanzien
hadden dan de Nylon-vezel die tot dan toe werd gebruikt. Door die
nieuwere vezels werd een pruik ook aanmerkelijk betaalbaarder. De dames
stonden in de rij voor het modieuze hebbedingetje. Maar ook de paardenstaarten
trokken veel aandacht
Ook aan deze tweede pruikentijd kwam een einde, maar niet aan de ontwikkeling van haarwerk. Nog mooiere
vezels, niet meer van echt haar te onderscheiden en veel meer aandacht aan draagcomfort. Van mode-object
veranderde de pruik in een “prothese”. Dames met dun haar, Zusters die hun kap mochten afdoen, patiënten met
hoofdhuidziekten en patiënten die bestraling en/of chemotherapie moesten ondergaan. Voor al deze mensen was
er nu een hulpmiddel dat nauwelijks van hun eigen kapsel te onderscheiden was en dat zich ook een hele dag
prettig liet dragen.
De echt haren pruik werd ook niet vergeten. Deze transformeerde van een zwaar mutsachtig geval, naar een
haarwerk dat niet van het eigen haar was te onderscheiden en nog maar de helft woog.
Ook de modellen werden mooier en mooier. Grote namen ontwierpen kapsels. Cabello is altijd met zijn tijd
meegegaan en heeft zich nooit beperkt tot één merk of leverancier. Voorop stond (en staat nog steeds) De klant
moet zich goed voelen, de kwaliteit moet uitstekend zijn en de prijs betaalbaar!
Toen Liky met pensioen wilde gaan, werd gekeken hoe de winkel voortgezet kon worden. Schoondochter Ankie
Severius-van der Zwaan leek het wel wat en zou een jaar in de leer gaan. Na een paar maanden echter, vond Liky,
dat Ankie voor het vak geboren was. Ze hoefde haar niets meer bij te brengen, nee, Ankie was een natuurtalent.
Nu, 35 jaar nadien, is de winkel van Cabello nog steeds te vinden aan de Schuitenberg 35, uitgebreid met een
theater-, carnaval- en outletafdeling op 35A. Is ervaring en kennis van alles wat met hoofdhuid, haar en
hoofdbedekking te maken heeft alleen maar groter geworden. En het leuke is, dat al deze kennis nu wordt
overgedragen op Madeleine, de dochter van Ankie, die overigens het talent van haar moeder heeft georven.